Cançó de fer camí, Maria Mercè Marçal

Pel que fa a Cançó de fer camí, cal destacar-ne l’argument que fa l’editorial sobre el poema de Marçal —abans d’endinsar-nos en l’anàlisi del poema en qüestió—: ‘«Vols venir a la meva barca?» Maria-Mercè Marçal ens convida a reunir-nos per aprendre, estimar i lluitar amb la tendresa i alegria de qui se sap tres voltes rebel’.

Seguint la proposta d’anàlisi de poemes de Gemma Lluch i Caterina Valriu, analitzarem els aspectes que ens han semblat més rellevants d’aquesta edició del poema de la poetessa Maria-Mercè Marçal. Abans que tot,
cal destacar-ne la presentació que fa l’editorial, Sembra Llibres, sobre el poema Cançó de fer camí, on proposa iniciar un nou rumb a tots els lectors. Això no obstant, si ens endinsem en la profunditat del contingut del poema, i tal com mostren les il·lustracions, veurem que aquest poema s’adreça a les dones lectores.

A més a més, cal destacar del llibre d’edició de l’editorial el treball d’il·lustració del poema en qüestió, concretament, el relleu que trobem a la portada, el camí que recorren les dones o la barca de paper que apareix en cadascuna de les pàgines il·lustrades, per a recordar en cada gir de full que les dones seguim un mateix rumb.

El quartet s’organitza fent ús de la pàgina esquerra amb el text i la pàgina dreta amb la il·lustració corresponent, tanmateix, també s’utilitza la tècnica de mesclar el vers amb la imatge, cosa que funciona d’allò més bé pel que fa a la lectura, ja que no es fa tan monòton —encara que siga curt el poema— i dona més joc incrementant l’atenció del lector.  Notem també com amb la combinació de les estrofes (quartetes) i el metre (octosíl·lab) confirmen el perquè Maria-Mercè Marçal cataloga com a ‘cançó’ el seu text, ja que amb rima assonant alterna els versos imparells amb els versos parells i, dona lloc a un joc melòdic.

Si observem detalladament, caldria parlar de les figures retòriques que apareixen constantment al llarg del poema, com: violetes, març, lluna, bruixes o sal (ona salada) que remeten al món del feminisme, on adquireixen un valor simbòlic. Així com el color lila que quasi sempre està present en cadascuna de les pàgines il·lustrades. D’altra banda tenim la ‘barca’, que remet a navegar per la mar/ona, és a dir, fer un viatge i, per tant, convida a sumar-se in crescendo a una col·lectivitat de dones que fan un viatge constant i compartit i que cada vegada en són més
—tal com es mostra a les il·lustracions a mesura que avança el poema—.
En poques paraules, l’objectiu de l’escriptora en aquest poema és  manifestar la lluita dels drets de la dona a través de la col·lectivitat femenina que es mostra en cadascun dels versos.

Així doncs, l’objectiu principal de l’editorial Sembra Llibres, d’acord amb la selecció concreta d’aquest poema és evocar i promoure a la dona lectora uns valors del tot positius i compromesos amb la igualtat de gènere. Tanmateix, cal reconéixer el paper de l’escriptora Maria-Mercè Marçal com a lluitadora inalienable pel feminisme, malgrat haver viscut en un temps d’opressió: «A l’atzar agraeixo tres dons: haver nascut dona, de classe baixa i nació oprimida. I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel» (Maria-Mercè Marçal, 1998).

Crítica poètica elaborada en l’assignatura Cultura i literatura per a infants i joves en llengua catalana (35411).

Com citar?

Flordelís Esteve, Maria Elora (2021): “Cançó de fer camí, Maria Mercè Marçal. Ressenya crítica”, Blog de docència, 2021-05-14. Enllaç: https://dfcdocencia.blogs.uv.es/canco-de-fer-cami-maria-merce-marcal/ 

 

About Gemma Lluch

Gemma Lluch, catedràtica del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de València. Edita continguts de l'assignatura Cultura i Literatura per a Infants i Joves en Llengua Catalana.
Cultura i literatura per a infants i joves en català

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 10 9 ?