Comunicació oral formal en llengua catalana o de com aprendre a parlar en públic

Un cop aterrats a la universitat, quan ja havíem posat fil a l’agulla i se’ns havia alleugerit la poreta que implica tot allò desconegut, en el segon quadrimestre vàrem descobrir l’assignatura de Comunicació oral formal en llengua catalana. Personalment, trobe que és una disciplina fonamental a l’hora d’assolir les aptituds necessàries per tal de saber transmetre la formació obtinguda i arribar, de la millor manera possible, al receptor corresponent en cada context.

Mitjançant l’estudi de les diferents dimensions de la llengua oral, l’assignatura té com a objectiu principal la formació d’un bon orador. Així, l’ortologia, la fonètica, l’expressió oral, l’argumentació, l’exposició, el llenguatge corporal, l’elaboració d’un discurs, les tècniques d’elocució o la planificació, són alguns dels aspectes que es treballen a l’aula i que l’alumnat hem d’aplicar en activitats pràctiques diverses.

En eixe sentit, durant el curs hem realitzat exercicis, al meu parer molt eficients, centrats tant en les característiques dels sons de la llengua com en aspectes de caràcter interpretatiu. D’aquesta manera, i per tal de millorar el llenguatge oral, s’han fet lectures fonètiques i expressives, incidint en aquells sons del català que impliquen més dificultat per a alguns parlants, com ara [z], [ʤ], [ɛ́], [ɔ́]. D’altra banda, també hem realitzat les tan temudes exposicions orals improvisades que, junt a les estratègies comunicatives adquirides en la conferència-taller de Fani Grande, ens han fet veure la importància del nostre llenguatge corporal i han contribuït, de forma significativa, en la millora de la nostra posada en escena.

Com a pràctiques més elaborades, vàrem realitzar un vídeo casolà i una exposició presencial, ambdues activitats individuals i de temàtica lliure, així com un programa de ràdio en grup. Cal destacar que aquest vídeo formava part d’un intercanvi entre la Universitat de València i les Universitats de Cambridge, Oxford i Xile, i que va ser doblement enriquidor ja que ens va oferir la possibilitat d’observar com s’acull, es valora i respecta el català per aquells indrets.

Pel que fa als resultats pràctics, personalment, tenia dificultats amb el so [ʎ], i a força de pràctica he aconseguit pronunciar-lo més fidelment i espontània; en altres companys, amb parles que ja han perdut més sons, la milloria, al llarg del curs, ha sigut més que evident. I respecte al control de la posada en escena i al llenguatge corporal,  l’evolució ha sigut molt positiva, a nivell general, i espectacular en alguns companys i companyes de classe que tenien el gran repte afegit de vèncer la timidesa.

Comptat i debatut, aquesta assignatura treballa, de manera distreta i instructiva, l’expressió oral de la llengua amb l’objectiu de superar pànics escènics i de ser capaç de comunicar amb una adequada pronunciació i de forma efectiva i empàtica, imprescindible per a la divulgació i la transmissió que qualsevol filòleg o filòloga haurà de practicar durant la seua vida laboral.

Àngela Gadea Guixot, estudiant de primer curs de Filologia Catalana

Com s’ha de citar aquest apunt?

Gadea Guixot, Àngela (2022): “Comunicació oral formal o de com aprendre a parlar en públic”, Blog de docència, 27-07-2022. Enllaç: https://dfcdocencia.blogs.uv.es/comunicacio-oral-formal-en-llengua-catalana-o-de-com-aprendre-a-parlar-en-public/

Comunicació oral formal , , , , ,

¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 11 4 ?