Crítica teatral escrita per Manel Vera Aguilar

A continuació trobareu una crítica teatral escrita per Manel Vera Aguilar, estudiant de l’assignatura Anàlisi i crítica del teatre català, del grau de Filologia Catalana (curs 2020-2021). Per a fer aquesta crítica ha seguit les instruccions que el professor dona als i les estudiants de l’assignatura <http://dfcdocencia.blogs.uv.es/2018/09/25/com-escriure-una-critica-teatral/>

ATENCIÓ: En aquesta crítica, per raons del format del blog, el text no està justificat i no hi ha sagnat per als paràgrafs (sí que hi ha separació entre paràgrafs).

UNA VAGINA BUCÒLICA I ABSTRACTA

AMB GIR DRAMÀTIC INCLÒS

Manel Vera Aguilar

HIPOCONDRIArt

Text i direcció escènica: Borja López Collado. Intèrprets: Carles Sanjaime, Gloria Román i Bruno Tamarit. Disseny d’espai escènic i de llums: Ximo Rojo. Disseny de vestuari: María Almudéver. Disseny gràfic: Sofía Zaragoza. Producció: Triangle Teatre. Teatre Micalet (València), 17 d’abril de 2021

HIPOCONDRIArt és el text guanyador del IV Torneig de dramatúrgia valenciana celebrat el gener de 2020, que, no obstant això, ha hagut d’esperar per representar-se fins el 15 d’abril de 2021. Aquesta obra de Borja López Collado, que ha pogut ser representada gràcies a la col·laboració de la Companyia de Teatre Micalet i de l’Ajuntament d’Alboraia, demostra el gran talent valencià jove del panorama teatral actual.

Dos homes contemplen en silenci un quadre d’una vagina gegant amb motius bucòlics i abstractes quan un d’ells comença a explicar què ha volgut expressar la seua filla, l’artista, amb l’obra. Tanmateix, l’altre home, Vicent, no li pareix haver fet cas i li revela que duu una bomba apegada al cos. Ràpidament, Vicent reflexiona sobre la societat i els motius pels quals ha arribat a la conclusió que cal rebentar-ho tot. Per sort, el pare de l’artista el convenç que no ho faça i acaben fent-se una abraçada. Ja en el següent acte, la filla, Paula, comença lamentant-se de la visita d’un crític artístic i acaba per tindre amb son pare una sèrie de moments de sinceritat, d’hipocondria i de reconciliació entre tots dos. És en aquest moment de màxima tensió emotiva quan se’ns mostra el mal que pateix el pare i s’acaba l’acte. L’última macroseqüència és un gran gir dramàtic descobert per Vicent que deixa bocabadat l’espectador i el fa reflexionar sobre tot el que ha vist durant la representació.

L’escenografia crida des del primer moment l’atenció del públic: una cadira amb el respatler en forma de vagina enmig d’una cambra amb les parets blanques nuclear que reafirmen la sensació de ser en una galeria d’art contemporani. El més sorprenent és la  quarta paret que, encara que no la trenquen mai, juga un paper destacat en la representació: és el quadre de la vagina gegant amb motius bucòlics i abstractes. El vestuari i la caracterització dels actors han sigut ben elegits per destacar les seues personalitats: un pare senzill i despreocupat; una jove artista elegant i incompresa; un terrorista fet malbé per la societat. Els canvis d’actes venen determinats per l’entrada i eixida dels personatges i, de la manera més impactant que se’ns fa veure a l’últim acte, pel canvi espacial. A més a més, l’ús de la il·luminació ha estat minuciosament triat. Una llum verda que encarna la sinceritat i l’emoció pura quan Paula parla amb son pare a l’acte segon; una llum roja que ens posa en alerta i angoixa el pare davant de l’inevitable final.

HIPOCONDRIArt és, comptat i debatut, una de les millors obres de la temporada. Darrere de l’humor i to desenfadat que es deixa veure tant al principi com al llarg de la representació, hi ha unes reflexions sobre la nostra societat i sobre les relacions afectives entre pares i fills que realment són importants, amb un gran gir dramàtic. I el millor de tot, inciten també a reflexionar-hi. Per això, HIPOCONDRIArt no deixa ningú indiferent.

Vera Aguilar, Manel (2021): «Crítica teatral escrita per Manel Vera Aguilar», Departament de Filologia Catalana. Blog de Docència, 22-07-2021, Enllaç: https://dfcdocencia.blogs.uv.es/critica-teatral-escrita-per-manel-vera-aguilar/

Anàlisi i crítica del teatre català

¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 7 5 ?