Crítica teatral realitzada per Maribel Fandos Pelechá

A continuació, trobareu una crítica teatral escrita per Maribel Fandos Pelechá, estudiant de l’assignatura Anàlisi i crítica del teatre català, del grau de Filologia Catalana (curs 2017-2018). Per a fer aquesta crítica ha seguit les instruccions que el professor dóna als i les estudiants de l’assignatura < http://dfcdocencia.blogs.uv.es/2018/09/25/com-escriure-una-critica-teatral/>

ATENCIÓ: En aquesta crítica, per raons del format del blog, no hi ha sagnat per als paràgras i sí que hi ha separació entre paràgrafs.

NO FLUEIX EL CRÈDIT

Maribel Fandos Pelechá

El crèdit

Autor: Jordi Galceran. Intèrprets: Tomàs Mestre i  Joan Miquel Reig. Escenografia: Max Glaenzel. Il·luminació: Kiko Planas. Direcció: Sergi Belbel. Casa de la Cultura (La Pobla de Vallbona), 23 de març de 2018.

A Jordi Galceran no li calen presentacions. Autor català de renom internacional, s’ha donat a conèixer amb obres com El mètode Grönholm (2003) i Burundanga (2011), entre d’altres. Amb El crèdit, estrenada l’any 2013 a Madrid i Barcelona simultàniament i representada en totes les llengües de l’estat espanyol i en més de vint països, va triomfar durant anys en la cartellera. Avui, la Casa de la Cultura ens ofereix l’oportunitat de gaudir d’aquesta obra amb la qual Jordi Galceran va guanyar el Primer Torneig de Dramatúrgia Catalana del Festival Temporada Alta (2011) i el guardó a millor autor teatral al Premis Ceres (2014) del Festival de Teatre de Mèrida.

L’acarnissament de la crisi financera a Espanya ha fet que demanar un petit crèdit a una entitat bancària esdevingui quelcom gairebé impossible o, més ben dit, el que resulta gairebé impossible no és demanar-lo sinó que ens el concedeixin. Doncs bé, aquesta situació, tan quotidiana d’un temps ençà, és el motor inicial de l’acció d’aquesta obra que, junt amb la inesperada reacció del client davant la negativa del director de la sucursal, ens ofereix tot un seguit de situacions hilarants. El dramaturg, entrellaçant un gag rere l’altre, construeix un text de sàtira social i ens fa reflexionar envers els límits humans davant la desesperació econòmica, la defensa de la llengua pròpia com a tret identitari i l’enrevessat món de les relacions de parella. Tot això, en clau de comèdia i a un ritme trepidant que manté l’espectador immers en una ficció on es veu emmirallat.

Al llarg dels noranta minuts en què es desenvolupa l’obra, els dos actors alacantins, Tomàs Mestre, en el paper de client, i Joan Miquel Reig, en el de director de la sucursal de “La Caixa”, protagonitzen un cara a cara brillant. La còmica modulació de la veu (harmonia vocàlica inclosa) i les converses telefòniques, on la gestualitat i les reaccions vocals ens traslladen amb total claredat les paraules de l’interlocutor absent, són alguns dels trets que evidencien que ens troben davant dos intèrprets amb una llarga trajectòria damunt els escenaris. Sota la direcció de Sergi Belbel se’ns presenta una senzilla escenografia formada per una taula de despatx i dues cadires, de diferent grandària, sobre un escenari giratori (recurs ja utilitzat per Belbel en altres obres) que ens mostra els actors des de diversos angles en cadascun dels tres actes de la peça teatral. Aquest moviment escènic esdevé fonamental a l’hora de marcar la disminució de la figura de poder i el joc d’inversió de rols que pateixen els personatges en el transcurs de l’espectacle.

Malgrat algunes crítiques que titllen el teatre de Jordi Galceran de massa comercial amb poca transcendència literària, val a dir que l’èxit d’aquest text està plenament justificat. Tot i haver passat cinc anys des de la seva estrena, els temes tractats connecten amb un estat d’ànim col·lectiu que ens enganxa com una teranyina i ens fa riure de principi a fi. Potser encara ens queda un temps per a deixar d’escoltar als experts financers dir que el crèdit no flueix però podem assegurar que El crèdit sí que ho fa.

Fandos Pelechá, Maribel. (2018): «Crítica teatral escrita per Maribel Fandos Pelechá», Departament de Filologia Catalana. Blog de Docència, 26-09-2018, Enllaç:http://dfcdocencia.blogs.uv.es/2018/09/25/critica-teatral-…l-fandos-pelecha/

Anàlisi i crítica del teatre català

¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 3 10 ?