De la A a la Z amb Mozart i la música, de Rafael Cruz-Contarini

De la A a la Z amb Mozart i la música és un llibre de Rafael Cruz-Contarini publicat el 2006 en català per l’editorial Cadí, dins de la col·lecció Muntanya Encantada. Recomanat per a un lector a partir de cinc anys, aquest llibre presenta 26 poemes (tants com lletres té l’alfabet) amb la finalitat de familiaritzar els xiquets amb el món de la música.

Com podem veure en el títol, Wolfgang Amadeus Mozart és el personatge escollit per a acompanyar els infants en aquesta lectura. Un motiu evident que justificaria aquesta elecció és el fet de tractar-se d’un dels músics més destacats de la història. A banda, però, llancem la hipòtesi que potser també tindria a veure el fet que Mozart esdevindria una figura atractiva per als xiquets, ja que, com es diu en els mateixos poemes, la seua carrera musical va començar a l’edat de cinc anys (la mateixa que té el lector).

Com hem dit anteriorment, per cada lletra de l’abecedari se’ns presenta un element relacionat amb la música (instruments, personatges, gèneres, etc.) acompanyat de les il·lustracions de Rafael Salmerón. Els dibuixos són simpàtics i molt acolorits, i la quantitat és tanta com la de poemes. El seu paper és molt important per als infants perquè exemplifiquen gràficament allò de què els parla el poema. Per tant, podríem dir que les il·lustracions estan al mateix nivell que el text, o inclús per sobre, si tenim en compte que en alguns casos es dediquen dues pàgines al dibuix, mentre que el text corresponent n’ocupa una o mitja.

Si ens centrem en la tipografia, observem que totes les composicions presenten el mateix aspecte: mateixa font i mateix cos, sempre en color negre i en majúscules. És a dir, el text es presenta de forma clara i entenedora.

Pel que fa a la mètrica i la versificació, cal dir que una gran part dels poemes són curts i de rima assonant. Notem el predomini dels versos de set síl·labes, que tendeixen a agrupar-se en quartets. De fet, la majoria de poemes consten de dues estrofes de quatre versos cadascuna (díhuit dels vint-i-sis, concretament).

Quant als recursos estilístics, direm que els paral·lelismes, les enumeracions, les estructures binàries i l’aparició de les notes musicals contribueixen que les composicions tinguen un ritme fluid i gran musicalitat.

En últim lloc, cal recalcar que el llibre gira entorn una única temàtica, la de la música, des d’un enfocament lúdic i descriptiu. Personalment, pense que aquest recull de poemes és una bona proposta per enriquir els coneixements i el vocabulari dels més menuts, a més d’una oportunitat per conéixer una figura com la de Mozart, que potser acaba esdevenint una font d’inspiració o motivació per a algun d’aquests primers lectors.
Bibliografia

Crítica poètica elaborada en l’assignatura Cultura i literatura per a infants i joves en llengua catalana (35411).

Com citar?

Ponce Soler, Leticia (2021): “De la A a la Z amb Mozart i la música, de Rafael Cruz-Contarini. Ressenya crítica”, Blog de docència, 2021-05-31. Enllaç: https://dfcdocencia.blogs.uv.es/de-la-a-a-la-z-amb-mozart-i-la-musica-de-rafael-cruz-contarini/

About Gemma Lluch

Gemma Lluch, catedràtica del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de València. Edita continguts de l'assignatura Cultura i Literatura per a Infants i Joves en Llengua Catalana.
Cultura i literatura per a infants i joves en català

¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 6 13 ?