Escena teatral escrita per Lourdes Sáez, Nuria Tercero i Manel Vera

A continuació, trobareu una escena escrita per Lourdes Sáez, Nuria Tercero i Manel Vera, estudiants de l’assignatura Anàlisi i crítica del teatre català, del grau de Filologia Catalana (curs 2020-2021). Per a fer aquesta activitat han seguit les instruccions que el professor dona als i les estudiants de l’assignatura: https://dfcdocencia.blogs.uv.es/com-escriure-una-escena-teatral/.

ATENCIÓ: En aquesta escena, per raons del format del blog, no hi ha el sagnat propi dels textos teatrals.

ENTRE TULIPES I GESMILS

PERSONATGES

Guillem

Cortesa

Llibertina

L’acció se situa en un lloc desconegut de l’Occitània entre el s. XI i el s. XII.

L’escena es desenvolupa en un jardí de la Cort. Hi ha un arc amb fulles verdes al fons de l’escenari. Als laterals arbres i arbustos, a la dreta tulipes escarlates i a l’esquerra gesmils blancs. De fons, el teló simula el cel blau. Després d’una festa a la Cort, Guillem, un trobador jove de cabells i barba bruns i amb una casaca blava i pantalons negres, es troba confós i dansa d’una banda a l’altra de l’escenari.

Guillem (entrant en escena i penedint-se): Ai las! Estic fet un embolic… Ara no me’l podré traure del cap! Després de tota una vida fent romanços per a belles dames… (Preguntant-se a si mateix) Què m’ocorre?

A poc a poc, la il·luminació s’enfosqueix. De sobte s’escolten dues veus que provenen de la ment de Guillem.

Cortesa (off): Acabaràs penedint-te d’açò!

Llibertina (off, en resposta a Cortesa i orgullosa): Les veritats sempre provenen del cor…

Apareixen en escena Cortesa i Llibertina remugant. Entra Cortesa per la dreta de l’escenari. És una dona amb els cabells rossos, pell blanca com l’ivori i amb un vestit de color escarlata. Per l’altra banda de l’escenari apareix Llibertina, amb els cabells bruns i amb un vestit senzill de color blanc.

Guillem (estranyat): No entenc què feu ací! No vos he demanat ajuda, és més, si ni vos podeu aclarir entre vosaltres dues, com penseu resoldre el dilema? Sempre turmentant-me amb les vostres veus.

Guillem seu enmig de l’escenari mentre Cortesa i Llibertina es passegen i discuteixen.

Llibertina (a Cortesa): En la meua opinió, Guillem hauria de fer cas als dictàmens d’Amor. Si no fa res ara, no pot viure amb el dubte per sempre.

Cortesa: Però tu saps el que passaria si es trencaren les regles del joc cortés? Viuríem al marge de la societat, com si fórem simples plebeus!

Guillem: Penseu que si envie una dolça cançó al meu amat respondrà a les meues pregàries?

Cortesa (interrompent-lo): Estàs boig! Tu creus que el rei en Pere permetria aquesta barbàrie?

Llibertina: De quina barbàrie parles? De no seguir el camí de la felicitat? De viure sempre pensant en què dirà l’alta societat? Si no fem cas a l’avenir de Fortuna mai hi haurà futur.

Cortesa: No t’adones de la gran problemàtica que podria comportar? Perdre el nostre estament, la bona honra, les virtuts trobadoresques… I què ens faria la Inquisició?

Llibertina: Clar que sé quines poden ser les conseqüències, que no les saps tu ben bé? El silenci ha représ més que l’heretgia càtara.

Cortesa (avergonyida i apartant-la de Guillem): Calla! No poden saber-ho!

Llibertina (l’agafa de les mans i la mira fixament als ulls): Aquesta situació em recorda a nosaltres dues, no recordes tot el que hem patit? (Deixa d’agafar-li les mans i li acaricia el rostre amb tendresa) Hem hagut de deixar de banda els nostres sentiments per a complir amb allò establert, i a Guillem no li pot ocórrer el mateix.

Cortesa ix de l’escenari parlant entre dents tota enrojolada. Llibertina queda afligida i abandona l’escena a poc a poc mentre mira Guillem amb certa compassió. S’il·lumina l’escena. Guillem s’alça del terra.

Guillem (cavil·lant): Ai las! Ara mateix soc al cantó de l’abisme. Si he d’estimar d’amagat, hi estimaré. Si he de ser correspost, ho seré. Però mai no desaré les meues paraules d’amor, les escriuré i seran cantades als cavallers. Si no li les escric jo, qui ho farà?

Fosc final

Sáez, Lourdes, Tercero, Nuria i Manel Vera (2021): «Escena teatral escrita per Lourdes Sáez, Nuria Tercero i Manel Vera», Departament de Filologia Catalana. Blog de Docència, 22-07-2021, Enllaç: http://dfcdocencia.blogs.uv.es/escena-teatral-escrita-per-lourdes-saez,-nuria-tercero-i-manel-vera/

Anàlisi i crítica del teatre català ,

¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 14 10 ?