Lluch, Gemma (2020): Anàlisi ressenya crítica poesia a partir de Valriu, Caterina (2009): «La música dels versos: Més música, mestre!, de Miquel Desclot» i «La poesia com a companya: una lectura d’Escaleta al vent, de Joana Raspall», Roig Rechou, Blanca-Ana; Soto López, Isabel; Neira Rodríguez, Marta (coord.): A poesía infantil no século XXI (2000-2008). Vigo: Xerais, 289-298 i 403-409. Enllaç.
En l’assignatura Cultura i literatura per a infants i joves en llengua catalana
que impartim en el grau de Filologia Catalana de la Universitat de València
treballem la poesia per a infants en llengua catalana.
En els posts La poesia per als infants i Una guia per a l’anàlisi de la poesia recomanem articles d’investigació i altres lectures divulgatives sobre el tema.
Ara, proposem una pràctica de treball per als estudiants universitaris: l’anàlisi de dues ressenyes crítiques de l’àmbit acadèmic sobre dos llibres de poesia.
Es tracta de les ressenyes:
- Valriu, Caterina (2009): «La música dels versos: Més música, mestre!, de Miquel Desclot», Roig Rechou, Blanca-Ana; Soto López, Isabel; Neira Rodríguez, Marta (coord.): A poesía infantil no século XXI (2000-2008). Vigo: Xerais, 289-298.
- Valriu, Caterina (2009): «La poesia com a companya: una lectura d’Escaleta al vent, de Joana Raspall», Roig Rechou, Blanca-Ana; Soto López, Isabel; Neira Rodríguez, Marta (coord.): A poesía infantil no século XXI (2000-2008). Vigo: Xerais, 403-409.
La proposta de treball és la següent:
1. Llegir les dues ressenyes escrites per Caterina Valriu dels llibres Més música, mestre!, de Miquel Desclot i Escaleta al vent, de Joana Raspall. Són ressenyes de crítica acadèmica.
- En el llibre Lluch, Gemma; Nicolàs, Miquel (2015): Escriptura acadèmica. Barcelona: UOC trobareu les indicacions per escriure una ressenya crítica acadèmica.
2. Diferenciar les parts que el text dedica a l’anàlisi d’aquelles on l’autora del text opina sobre els llibres.
I la instrucció que treballem a l’aula de manera més profunda és la següent.
3. Identificar les diferents parts de les ressenyes.
- Per guiar el treball de manera més concreta, oferim el treball realitzat en la primera ressenya.
Finalment, proposem:
4. Fer un resum dels recursos estilístics que les ressenyes identifiquen i que són habituals en la poesia escrita per als infants.
Amb aquest pràctica, treballem dos nivells d’anàlisi:
a. L’anàlisi de la poesia per a infants:
A partir d’una pràctica concreta sobre dos llibres canònics d’aquest gènere:
- Desclot, Miquel (2001): Més música, mestre! Barcelona: La Galera.
- Raspall, Joana (2002): Escaleta al vent. Barcelona: La Galera.
b. L’anàlisi de l’estructura d’una ressenya crítica:
La lectura profunda de dues ressenyes crítiques modèliques ens permet fer-ne una metanàlisi i aprofundir en l’escriptura d’aquest gènere acadèmic.
Com citar:
Lluch, Gemma (2020): «La poesia per a infants. El comentari crític», Departament de Filologia Catalana. Blog de Docència, 17-02-2020. Enllaç: https://dfcdocencia.blogs.uv.es/la-poesia-per-a-infants-el-comentari-critic/