“L’única història” de Julian Barnes: ressenya al YouTube de Clara Monsoriu

L’arribada de les noves tecnologies ha suposat per a les persones, i especialment per a les noves generacions, una revolució en tot els àmbits, inclòs l’educatiu. Aquest sector ha d’adaptar-se als nous estils de vida i models d’ensenyament que van sorgint, i per això és essencial que el cos docent incorpore mètodes més innovadors.

Durant el curs 2019/20 el professorat de l’assignatura d’Estilística de la Llengua Catalana ha proposat fer una ressenya oral. Aquesta activitat interactiva és un clar exemple d’incorporació de tecnologia a l’aula. El procediment a seguir era clar: triar un llibre per llegir, documentar-se sobre les dades més rellevants de l’autor i el context de l’obra, preparar un guió bàsic amb aquesta informació i un breu resum de la novel·la i, finalment, gravar una ressenya oral per pujar-a a la plataforma de Youtube.

L’activitat és interessant des de diversos punts de vista. En primer lloc, fomenta l’hàbit de lectura entre els joves, que a vegades sembla estar perdent-se. És important que s’oferisca un llistat d’obres ampli perquè l’alumne tinga l’opció de triar allò que més s’adapte als seus interessos. En segon lloc, encara que el procés per preparar la ressenya no és senzill resulta molt útil.  Contribueix a treballar la competència en comunicació lingüística, especialment la capacitat per resumir i per trobar les idees fonamentals d’un text. Per acabar, la gravació pot ser un gran repte per a persones que generalment no estan acostumades a posar-se davant d’una càmera. En aquesta part final del procés s’ha de tenir en compte la singularitat del registre que cal usar, ja que malgrat ser un llenguatge oral, ha de ser formal i, per tant, més pròxim a la llengua escrita. A més, és important expressar-se amb naturalitat i estar – o semblar- tranquil; per tant, pot servir de pràctica per afrontar moltes situacions de la vida acadèmica, laboral i inclús quotidiana.

Julian Barnes és un novel·lista britànic nascut al 1946. Es considera una de les grans revelacions de la narrativa anglesa de les ultimes dècades. Ha publicat grans títols com Història del món en deu capítols i mig (1989), El lloro de Flaubert (1984) , Arthur i George (2005), Res a témer (2010), El soroll del temps (2016), Pulsacions (2011) i El sentit d’un final, amb el qual va guanyar el Premi Booker del 2011.

L’única història (Angle Editorial, 2018) és la darrera novel·la d’aquest autor. Es tracta d’una obra commovedora i plena d’emocions escrita de forma impecable. Narra la realitat de l’amor i el sofriment a través dels ulls del protagonista Paul, un jove de 19 anys que descobreix que amb l’amor no n’hi ha prou per salvar una persona quan s’enamora de Susan, una dona més major que ell. J. Barnes, amb el seu estil característic, aconsegueix que el lector empatitze amb el protagonista i patisca veient com una relació idealitzada es va destruint lentament, fins arrossegar el dos amants.

A continuació, la ressenya oral de l’obra:

Ressenya en vídeo de “Lúnica història” de Julian Barnes.

Com podeu citar aquest apunt:

Monsoriu, Clara (2020): «“L’única història” de Julian Barnes: ressenya al YouTube de Clara Monsoriu». Departament de Filologia Catalana. Blog de Docència, 22-07-2020. Enllaç: https://dfcdocencia.blogs.uv.es/“l’unica-historia”-de-julian-barnes:-ressenya-al-youtube-de-clara-monsoriu/

Estilística de la llengua catalana , , , ,

¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 13 5 ?