El comentari de textos literaris es treballa en tots els cursos i en diferents assignatures del grau de Filologia Catalana. Els conceptes teòrics i els recursos necessaris per a assolir les competències relacionades amb el comentari de textos literaris s’introdueixen gradualment, d’acord amb l’especificitat i el nivell de les diferents assignatures, per a garantir-ne una assimilació òptima.

Literatura catalana contemporània és una assignatura de primer curs de caràcter introductori i panoràmic, en la qual els estudiants s’inicien en el comentari de tipus acadèmic sobre textos de literatura contemporània, en paral·lel als comentaris que fan en Anàlisi i crítica del teatre català, també de primer curs.

En aquesta assignatura, es posa especial atenció, entre altres, en tots els aspectes relacionats amb l’ús i la citació de les fonts bibliogràfiques i documentals, en la necessitat d’eliminar les marques de subjectivitat del discurs i en les característiques del registre  i de les normes acadèmiques de presentació de textos.

Pel que fa a l’ús i la citació de les fonts bibliogràfiques i documentals, els estudiants:

• han de treballar amb la bibliografia prescrita, alhora que s’inicien en la descoberta de bases de dades (com TRACES https://traces.uab.cat/), revistes especialitzades (RACO https://www.raco.cat/index.php/raco) i altres fonts fiables d’informació. Cal desterrar la cerca indiscriminada en internet, sense criteri i sense atendre a la qualitat i a la credibilitat dels resultats, substituint-la pel coneixement de les bibliografies de referència dels temes i pels recursos d’informació de solvència acadèmica contrastada.
  • han de citar correctament, d’acord amb les normes acadèmiques, les obres que incorporen a l’interior del comentari i en les referències bibliogràfiques finals. Amb aquesta finalitat, s’han de familiaritzar amb les normes d’edició i aprendre a usar-les de forma coherent (Lluch i Nicolàs 2015; Pujol i Solà 1995)..
  • han de saber integrar dins del comentari les obres citades, amb una jerarquia d’enunciació lògica, i sense perdre el fil del propi discurs. És important que els estudiants prenguen consciència que han d’estructurar el comentari i que han de fer servir les fonts bibliogràfiques com a suport i autoritat de la seua anàlisi. També han de procurar alternar la citació directa de les fonts bibliogràfiques amb la paràfrasi i la remissió, sempre amb la corresponent referència que n’identifique l’origen.

Lluch, G.-Nicolàs, M. (2015) Escriptura acadèmica. Planificació, documentació, redacció, citació i models, Barcelona, UOC.

Pujol, J.M.-Solà, J. (1995) Ortotipografia. Manual de l’editor, l’autoeditor i el dissenyador gràfic, Barcelona, Columna.

Gregori, Carme (2019) «L’ús i la citació de les fonts bibliogràfiques i documentals en Literatura catalana contemporània», Departament de Filologia Catalana. Blog de docència, 27-06-2019.

Enllaç: http://dfcdocencia.blogs.uv.es/lus-i-la-citacio…na-contemporania/

¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 11 7 ?