Quan estàs a 1r de Filologia Catalana i t’encarreguen una conferència

El primer dia de classe, el professorat presenta la guia docent de l’assignatura: quins continguts treballarem, quins objectius perseguirem, com ens els avaluarà, etc. Aquest és el primer contacte que tenim amb la matèria. Potser ens entusiasma, potser no tant. Amb tot, comencem a fer-nos les nostres expectatives. Ara bé, la realitat comença quan se’ns concreta, més detalladament, cada tasca, cada treball, i fins i tot, se’ns indiquen les dates de lliurament.

Passem ja a parlar del cas que vos vull contar. Perquè ens posem en situació: estem a la Universitat, en el 2n quadrimestre del 1r curs. Comencem noves assignatures. Segon dia de classe. El professor ens explica una de les proves finals per avaluar la matèria: una conferència.

Que he de fer una conferència? Formal? Jo? Sobre què? Com prepare, jo, un discurs oral formal? I per què fer una xarrada i no escriure-la? Pensava que la tasca del filòleg era més escrita que no pas oral… Són alguns dels interrogants que se sentiren aquell dia a classe. Encara que també hi havia companyes i companys que esperaven amb fascinació preparar la conferència. Jo, personalment, m’angoixava només de pensar-hi.

Passada una setmana, aquell patiment es va veure ocult per tot un seguit de pràctiques, que hauríem de lliurar quasi setmanalment; tasques que ens ajudarien a preparar la temuda conferència. Però de tot açò, en vaig ser conscient al final.

Vos contaré quina va ser la meua experiència de preparació de la xarrada. A vegades li deia xarrada, perquè conferència o discurs m’imposaven. I confesse que encara continua passant-me (però això no ve al cas).

Primer que res: sobre què m’agradaria parlar. Havia de ser un tema que m’interessara. Perquè el procés de documentació se’m faria amé. I perquè, després, em costaria menys comunicar amb passió.

El pas següent: quina és la meua intenció? Informar? Convéncer? Informar i convéncer?

I així, una cosa darrere de l’altra: què sé sobre el tema? Què vull transmetre? Com ho percebran els qui m’escolten? Què necessite buscar? Usaré imatges? So? Com es fa un guió?  

L’últim pas: posar-me en situació. I molta pràctica!

Tot açò no són instruccions que, sí o sí, hem de seguir per a elaborar el text d’una conferència. Són els passos que a mi em van servir per arribar a fer el que bonament vaig poder. El títol de la meua xarrada era: L’amor no entén d’espècies. Si vos abelleix saber de què tracta, si vos abelleix fer-vos una idea de quin va ser el resultat final de tot el treball previ que vos he contat, ací teniu el vídeo:

Quan ens encarregaren elaborar un discurs oral formal, al principi, com vos deia, la sensació generalitzada era de: Jo? Com? Però aquesta era una de les proves finals de l’assignatura, amb la qual cosa, arribat el moment de preparar-la, ja teníem els recursos per saber, almenys, per on començar, i quines parts havíem d’incloure-hi. Ara bé, de com pensava treballar-la, a com ho vaig fer finalment, he de dir que no s’assemblava gaire:

1. Creia que escriuria un discurs, me l’aprendria i el diria de memòria amb la major naturalitat possible. Després de dues setmanes treballant el text, afegint i eliminant idees, canviant-les d’ordre… em vaig adonar que me l’havia aprés, que ja no calia estudiar-me’l de memòria. Això sí, era incapaç de repetir-lo dues vegades de la mateixa manera.

2. Imaginava el guió com una necessitat per recordar tot el que volia dir. Al final, no el vaig usar durant la xarrada, però em va ajudar a expressar les idees de la manera més estructurada possible.

3. Al principi, la conferència seria a l’aula, amb les companyes i els companys de classe com a públic. Les circumstàncies del confinament la transformaren en una gravació. Em va faltar el feedback del públic. Per a mi, el que anava contant tenia un ordre lògic, però no sabia si, quan em veieren, em seguirien el fil.

4. Pensava que 8-10 minuts eren massa. Després em faltava temps, volia expressar més emocions, més idees, donar més informació. Segurament va influir el fet que no podia fer la xarrada en directe, que havia de ser gravada. O no. El cas és que vaig arribar a sentir-me còmoda. Vaig acabar amb ganes de més experiències com aquesta.

Aquest és només un exemple de les múltiples tasques que fareu en el primer curs de Filologia Catalana. Els treballs escrits segueixen estant presents, per descomptat. Però treballareu també d’altres maneres, fareu anàlisis d’altres treballs, congressos, llegireu i investigareu sols, en parella i en equip. I de tot aprendreu.

No sé com serà en segon, en primer almenys, la sensació de novetat és quasi contínua al llarg de tot el curs: cada matèria és un descobriment, en cadascuna aprenem nous continguts, desenvolupem més unes competències que no d’altres, i sobretot ens assabentem de tot allò que ens queda per aprendre. Per sort, quan arribem a aquest punt, encara tenim tres cursos per davant per aconseguir-ho!

Si busqueu la paraula filologia al Diccionari de l’AVL, llegireu: «Ciència que estudia la llengua i la literatura d’un poble, principalment a través dels textos escrits.». «Tècnica que s’aplica als textos per a reconstruir-los, fixar-los i interpretar-los.».

Podríem afegir la paraula COMUNICAR. Perquè una filòloga no es limita a llegir, escriure, assessorar, corregir, analitzar i interpretar textos. Una filòloga ha de ser, a més, una bona comunicadora, a nivell escrit, però també oral, una de les metes de l’assignatura Comunicació Oral Formal en Llengua Catalana.

Vos anime a endinsar-vos en el món de la comunicació, oral i escrita. Vos anime a allunyar-vos del sentit literal de les paraules. Vos anime a gaudir de la Filologia. Vos dic «fins prompte» amb una frase de Montserrat Roig que llegírem el primer dia de classe amb el professor Andreu Sentí: “Només el nom de les coses és innocent”.

Anna Grau, estudiant de primer curs de Filologia Catalana

 

Com es pot citar aquest apunt:

Grau, Anna (2020): «Quan estàs a 1r de Filologia Catalana i t’encarreguen una conferència», Departament de Filologia Catalana. Blog de Docència, 13-07-2020. Enllaç: https://dfcdocencia.blogs.uv.es/quan-estas-a-1r-de-filologia-catalana/

Comunicació oral formal , , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 14 3 ?